Europæeren Herman Bang

Herman Bang (bagerst) med søstrene, Ingeborg og Sophie, og broderen, William

Foredragsholdere

Pål Bjørby: Førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen. Har skrevet artikler om Herman Bang til Scandinavian Studies.

Mette Borg: Underviser i teaterhistorie og dramaturgi ved Statens Scenekunstskole. Har skrevet bogen Sceneinstruktøren Herman Bang – teatersyn og metode (1986).

Dieter Faßnacht: Oversætter og udgiver (fra Freiburg im Breisgau) af hele Herman Bangs forfatterskab til tysk.

Claudia Gremler: Senior Lecturer i tysk ved Aston University. Har skrevet bogen ”Fern im dänischen Norden ein Bruder”: Thomas Mann und Herman Bang. Eine literarische Spurensuche (2003).

Annegret Heitmann: Professor i nordisk filologi ved Ludwig-Maximilians-Universität München. Har været medudgiver af og bidragyder til bogen Herman-Bang-Studien. Neue Texte, neue Kontexte (2008).

Henk van der Liet: Professor i skandinavistik ved Universiteit van Amsterdam. Har været bidragyder til bogen Herman-Bang-Studien. Neue Texte, neue Kontexte (2008).

Katharina Müller: Underviser i skandinavistik ved Universität zu Köln. Har været bidragyder til bogen Herman-Bang-Studien. Neue Texte, neue Kontexte (2008).

Gert Posselt: Videnskabelig medarbejder ved Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Medforfatter og medudgiver af bogen Livsbilleder. Fotografiske portrætter af Herman Bang (2014). Arbejder på en tekstkritisk udgave af alle Herman Bangs breve til Peter og Betty Nansen.

Sten Rasmussen: Fhv. studielektor. Har udgivet Herman Bangs Fædra, Stuk, Ti Aar, Rundt i Norge, Realisme og Realister og Vekslende Themaer for Det Danske Sprog- og Litteraturselskab.

Anna Sandberg: Lektor i tysk litteratur ved Københavns Universitet. Har skrevet artikler om Herman Bang til videnskabelige antologier.

Stephan Michael Schröder: Professor i skandinavistik ved Universität zu Köln. Har bl.a. været medudgiver af og bidragyder til bogen Herman-Bang-Studien. Neue Texte, neue Kontexte (2008).

Caroline Ballebye Sørensen: Dansk lektor ved Universität Zürich. Arbejder på en ph.d.-afhandling om Herman Bangs storbyæstetik.

Peer E. Sørensen: Professor emeritus i dansk litteratur ved Aarhus Universitet. Har skrevet bogen Vor tids temperament. Studier i Herman Bangs forfatterskab (2009).

Martin Zerlang: Professor i moderne kultur ved Københavns Universitet. Har skrevet bogen Herman Bangs København (2007) og været bidragyder til bogen Herman-Bang-Studien. Neue Texte, neue Kontexte (2008).