Paneldebat om den ortodokse kirkes fremtid

Den russiske præsident Vladimir Putin og Patriarken af Moskva, Kiril I

Spørgsmålet om de ukrainske ortodokses fremtid er ved at splitte de ortodokse kirker, og kan medføre, at den ortodokse kirke deler sig i to. En kirkesplittelse af et omfang, der ikke er set magen siden reformationen i det 15. århundrede og vil have store konsekvenser for de 300 millioner ortodokse kristne. Spørgsmålet om Ukraines ortodokses fremtid peger frem mod nye nationalstatsgrænser i den ortodokse verden, men også tilbage til et ældgammelt spørgsmål om, hvordan kirkegrænser trækkes, hvordan kirkelig selvstændighed opnås og om Kievs status i den russiske ortodokse kirke.

Splittelsen er ved at ske mellem to af den ortodokse kirkers traditionelle centre, den Økumeniske Patriark og Patriarken af Moskva, der er uenige om spørgsmålet om den Ukrainske ortodokse kirke og dens selvstændighed. Stridens foreløbige højdepunkt fandt sted d. 15 oktober, da den russiske ortodokse kirke meldte ud, at den har brudt nadverfælleskabet med den Økumeniske Patriark. Bruddet kommer som svar på den Økumeniske Patriarks anerkendelse d. 11 oktober af den Ukrainske kirkes selvstændighed, der af den russiske kirke regnes som en del af deres kirke. Flere kirkeledere  ønsker nu  et pan-ortodokst møde, hvor sagen skal afgøres – spørgsmålet er, om det er for sent?

Panelet består af:

• David Heith-Stade, ph.d., Vice Secretary i Society for the Law of the Eastern Churches
  • Sebastian Rimestad, ph.d., Käte-Hamburger-Kolleg/Erfurts Universitet
  • Christian Gottlieb, dr.theol, adjungeret professor, Københavns Universitet

Ordstyrer: Emil Hilton Saggau, ph.d.studerende, Københavns Universitet

Paneldebatten er sidste del af CEMES-seminaret 'De ortodokse kirker: På vej ind i fremtiden?', men man kan godt være med, uden at have deltaget i seminaret.