Høring: Skal multinationale selskaber kunne sagsøge Danmark udenom danske domstole

Tænketanken Cevea inviterer til høring på Christiansborg om den såkaldte investorbeskyttelse, der er blandt knasterne i frihandelsaftalen mellem EU og USA.

Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, Jan Kleinehisterkamp fra London School of Economics and Political Science samt Simon Lester fra CATO Institute er blandt de eksperter, der kaster lys på problemstillingerne i aftalen.

Forhandlingerne mellem EU og USA om en transatlantisk handels- og investeringspartnerskabsaftale, den såkaldte TTIP-aftale, er i fuld gang.

Et bestemt punkt i aftalen har skabt stor debat rundt omkring i Europa. Det drejer sig om, hvilke rettigheder investorer skal have, og hvordan uenigheder mellem dem og de stater, de investerer i, skal løses. Bestemmelsen er kendt som investor-to-state dispute settlement - i daglig tale ISDS.

ISDS-mekanismen giver udenlandske investorer adgang til at sagsøge regeringer uden om de nationale domstole. I aftalen med EU vil det betyde, at udenlandske koncerner, der mener, at lokal regulering i fx Danmark strider imod regler indskrevet i investeringstraktaten, får mulighed for at bruge en international voldgift til at sagsøge Danmark udenom de danske domstole.

Bliv klogere på ISDS og TTIP på Høringen: 15. september, kl. 09.00-12.30 i Fællessalen, Christiansborg

Tilmeldingsfrist: Fredag d. 11. september 2015 kl. 12:00.

Direktør i Tænketanken Cevea, Kristian Weise, vil indlede høringen. Herefter vil en række eksperter belyse emnet fra forskellige vinkler. På talerlisten står tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, professor Lauge Poulsen, lektor i international politisk økonomi ved University College London, professor Jan Kleinehisterkamp fra London School of Economics and Political Science, handelsanalytiker Simon Lester fra CATO Institute og Niels Schiersing, voldgiftsadvokat og partner i Copenhagen Chambers.